شرکت هیرکانیا

ساخت وبلاگ

شرکت دل در هفته جاری از نسخه توسعه دهنده لپتاپ XPS 13 پرده برداشت. این اولترابوک لمسی که با اسم روز Sputnik 3 شناخته می شود حدود ۱.۳ کیلوگرم وزن دارد و از سیستم عامل اوبونتو ۱۲.۰۴ LTS استفاده می کند.

 
دل، XPS 13 را به چهارمین نسل از پردازنده های اینتل (هاسول) مجهز کرده تا دستگاهی که به قولی توسط توسعه دهندگان برای توسعه دهندگان توسعه داده شده کم و کسری نداشته باشد.
 
این لپتاپ با دو پیکربندی به فروش می رسد؛ یکی از پردازنده Core i5-4200U استفاده می کند که ۳ مگابایت کش دارد و با بسامد ۲.۶ گیگاهرتز کار می کند. برای ذخیره سازی، ۱۲۸ گیگابایت mSATA SSD به کار گرفته شده و سر هم به قیمت ۱۲۴۹ دلار به فروش می رسد.
 
پیکربندی دومی قوی تر است و در آن پردازنده Core i7-4500U در کنار ۲۵۶ گیگابایت SSD لحاظ شده. قیمت این یکی ۱۵۴۹ دلار است.
 
باقی مشخصات بین دو دستگاه مشترک است. هر دوی آنها گرافیک HD 4400 اینتل دارند. نمایشگر لمسی ۱۳.۳ اینچی آن از نوع LED است که از فناوری Truelife بهره می برد و رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل دارد. استاندارد جدید وای-فای 802.11ac و بلوتوث ۴.۰ هم در آن قرار گرفته.
 
Sputnik 3 جانشین Sputnikهای قبلی می شود و اصلی ترین تغییر در آن همان استفاده از پردازنده هاسول است. سری Sputlink که به هدف توسعه دهندگان علاقه مند به دنیای باز متن ساخته می شود در این نسخه به بلوغ رسیده و تقریباً تمام عیوب نسل های قبل در آن بر طرف شده و از هم اینک طی یک برنامه زمانه در نقاط مختلف دنیا به فروش خواهد رسید.
 
فکر می کنید چرا سیستم عامل های باز متن کمتر توانسته اند خود را در دل کاربران جا کنند؟
شرکت هیرکانیا...
ما را در سایت شرکت هیرکانیا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : هیرکانیا hirkandata بازدید : 121 تاريخ : دوشنبه 30 دی 1392 ساعت: 13:38

اولترابوک پیشین توشیبا به دلیل نمایشگر عالی و سرعت بوت بالا بسیار مورد توجه بازار قرار گرفت. و اکنون این شرکت با Kirabook جدید خود، امکان قابل توجه دیگری را هم عرضه کرده است: ۲۲ ساعت طول عمر باتری با یک بار شارژ!

 
چیپ جدید Haswell اینتل انتظارات را بالا برده است و آنچه که ما از کارکرد باتری لپ تاپ ها انتظار داریم، بسیار بیشتر از قبل است. اما هنوز هم عمر باتری که تقریبا یک روز کامل دوام بیاورد، می تواند جذاب و تاثیر گذار باشد.
 
و این همان چیزی است که توشیبا مدعی است در Dynabook KIRA V654 جدید به آن دست یافته است. محصولی ۱۳ اینچی با رزولوشن ۱۳۶۶ در ۷۶۸ پیکسل و صفحه لمسی که به همراه باتری تنها ۱.۱۲ کیلوگرم وزن دارد.
 
البته در کنار آن، مدل Dynabook Kira V834 با رزولوشن بالای ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل هم عرضه می شود که باتری آن تنها ۱۴ ساعت شما را همراهی می کند. 
 
هر دو این اولترابوک ها از فردا در ژاپن به بازار خواهند آمد. نسخه لمسی V834 تقریبا ۱۵۳۰ دلار قیمت گذاری شده و برای مدل V634 با باتری پر دوامش باید ۱۴۴۶ دلار پرداخت کرد. و البته به سبک اغلب کامپیوترهای شخصی «ساخته شده در ژاپن»، مشخص نیست که این دستگاه توزیع جهانی دارد یا خیر.
شرکت هیرکانیا...
ما را در سایت شرکت هیرکانیا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : هیرکانیا hirkandata بازدید : 123 تاريخ : دوشنبه 30 دی 1392 ساعت: 13:32

به نظر می رسد هر دو تبلت جدید مایکروسافت یعنی سرفیس ۲ و سرفیس پرو ۲ دچار یک مشکل واحد شده اند که به نوعی باعث از کار افتادن آنها می شود.

 
طبق گزارش ها، گرمای بیش از حدی که در بخش پردازشگر و حین بازی یا اجرای همزمان چند برنامه تولید می شود، باعث تیرگی نمایشگر و رسیدن دستگاه به مرز از کار افتادگی شده.
 
مشکل گرمای زیاد، حین اجرای بازی ها و یا مولتی تسکینگ بروز می کند و این در حالی است که مایکروسافت عملکرد چند وظیفگی تبلت های خود را به عنوان یکی از نقاط قوت شان در برابر تبلت های رقیب، همیشه در تبلیغاتش برجسته کرده.
 
البته یکی از سخنگویان مایکروسافت از این موضوع ابراز اطلاع کرده و می گوید آپدیتی برای رفع مشکل تیره شدن و از کار افتادن نمایشگر در دست توسعه است. اما تا آن موقع راهی جز دست کشیدن از بازی یا کار برای خنک شدن دستگاه و برگشتن روشنایی به نمایشگر وجود ندارد.
شرکت هیرکانیا...
ما را در سایت شرکت هیرکانیا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : هیرکانیا hirkandata بازدید : 108 تاريخ : دوشنبه 30 دی 1392 ساعت: 13:27

دیروز جمعه در کشورهای امریکایی روز پس از شکرگزاری بود که به آن جمعه سیاه گفته می شود و آغاز سنت خرید برای کریسمس است. در این روز میلیون ها پرداخت موبایل از طریق ۸۰۰ خرده فروشی در امریکا صورت گرفته که نشان می دهد ۸۲٪ از خریدهای موبایل در این روز توسط آیفون یا آیپد انجام شده اند و این ۴ برابر میزان خرید توسط دستگاه های اندرویدی بوده.

 
از بین کل خریدهای آنلاین ۳۷٪ آنها با دستگاه های موبایل انجام شده و بقیه از طریق کامپیوترها و دیگر راه ها. بنابراین جایگاه کلی این دو سیستم عامل موبایل در خریدهای آنلاین (نه تنها موبایل)، ۱۷.۳٪ و ۳.۷۵٪ (به ترتیب برای iOS و اندروید) است.

اما از آمار بالا که گذر کنیم می رسیم به میزان محبوبیت برندهای تلفن هوشمند و شرکت های سازنده آنها در فضای آنلاین، در سای منتهی به این جمعه سیاه. در این زمینه سایت Ebay یک صفحه آماری بسیار جالب تدارک دیده که می تواند علاقه مردم دنیا به انواع برند ها را نشان دهد.
شرکت هیرکانیا...
ما را در سایت شرکت هیرکانیا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : هیرکانیا hirkandata بازدید : 131 تاريخ : دوشنبه 30 دی 1392 ساعت: 13:12

حتماً در مورد رسپبری پای (Raspberry Pie) زیاد شنیده اید، شاید هم بررسی نارنجی را در مورد این کامپیوتر کوچک و ارزان خوانده باشید. در این مطلب شما را با یک نوآوری دیگر آشنا می کنیم که از ایده رسپبری پای الهام گرفته. کانو (Kano) نام یک کیت کامپیوتری است که از یک ماژول رسپبری پای بهره برده و به کودکان و بزرگسالان کمک می کند که دانش خود را در مورد کامپیوترها، به خصوص کدنویسی، افزایش دهند.

 

کانو یک کامپیوتر اُپن سورس است که کدنویسی را برای افراد بسیار آسان کرده و حسی مشابه بازی لِگو را در کاربران القا می کند. این کیت حاوی دو دفترچه راهنما، یک کِیس، یک کارت SD با ظرفیت 8 گیگابایت، یک صفحه کلید، یک اسپیکر، کابل برق، کابل HDMI، و کابل مینی یو اِس بی است.

این کیت جالب بیش از همه بر روی مهارت های اولیه کدنویسی افراد تمرکز می کند. علاوه بر این، کانو به کاربران برای خلق بازی های ساده ای چون Snake، یا ساختن موزیک یا ویدیو های HD کمک می نماید.

 

کانو بر اساس گونه ای از سیستم عامل لینوکس دِبیان کار می کند. نرم افزار کدنویسی این مجموعه هم کانو بلاکس (Kano Blocks) نام دارد. خروجی این رابط برنامه نویسی هم Javascript یا Python است.

 

پیشبینی می شود که این مجموعه در تابستان سال آینده با قیمت 99 دلار به بازار عرضه شود. این مجموعه حاوی صفحه نمایش نیست، همچنین بابت صفحه کلید می بایست 49 دلار بیشتر پرداخت.

 

شاید برای خوره های کامپیوتر همان رسپبری پای ابزار جذاب تری به نظر برسد، ولی برای کودکان یا افراد بزرگسالی که اطلاعات فنی ناچیزی دارند، کانو شاید گزینه مناسب تری باشد.

شرکت هیرکانیا...
ما را در سایت شرکت هیرکانیا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : هیرکانیا hirkandata بازدید : 146 تاريخ : دوشنبه 30 دی 1392 ساعت: 12:35

 

از زمانی که DRAM ها در بازار رایانه ها حضور دارند خیلی می گذرد و تا کنون فناوری رم جدیدتری نتوانسته جایگزین آن ها شود. اما یک اتحادیه متشکل از شرکت های ژاپنی و آمریکایی در تلاش است فناوری جدیدی برای نسل بعدی رم ها با نام Magnetoresistive random access memory یا MRAM توسعه دهد.

 
شرکت های اصلی در این اتحادیه توکیو الکترون، شین-اتسو کمیکال، رنساس الکترونیکز، هیتاچی و شرکت حافظه ساز آمریکایی میکرون تکنولوژی هستند. متخصصان این شرکت ها در دانشگاه توهوکوی ژاپن گرد آمده اند و از سه ماه دیگر کار خود را شروع خواهند کرد.
 
در MRAM ها داده به جای ذخیره شدن به صورت جریان الکتریکی، توسط قطعات مغناطیسی ذخیره می شود. این طور که گفته اند MRAM ها به یک سوم انرژی DRAM ها نیاز دارند در حالی که ۱۰ برابر آنها ظرفیت و سرعت نوشتن ارائه می کنند.
 
این ویژگی ها باعث می شود این نوع رم ها برای استفاده در نسل آتی تلفن های هوشمند و تبلت ها عالی باشند. البته برای به تولید انبوه رسیدن MRAM ها باید تا ۲۰۱۸ صبر کرد. به علاوه همین حالا یک شرکت پیشروی آمریکایی به نام Everspin Technologies چنین رم هایی تولید می کند. این شرکت در توضیح MRAM های خود می گوید:
 
«اوراسپین تکنولوژی تولید کننده و توسعه دهنده پیشرو رم های مغناطیسی (MRAM) است...MRAM های اوراسپین سریع ترین حافظه های غیر فرار بازار هستند...MRAM ها چرخه زمانی و پایداری خواندن/نوشتن نامحدود SRAM ها را دارند و برای بیش از ۲۰ سال غیر فرار می مانند...اوراسپین بیشتر از ۶۰۰ پتنت و سند در دست دارد که برای ساخت MRAM ها ضروری است.»

حالا باید منتظر ماند و دید تا ۲۰۱۸ این فناوری را در دستگاه های الکترونیک شاهد خواهیم بود یا اتفاقی دیگر، مسیر فناوری را عوض می کند.

شرکت هیرکانیا...
ما را در سایت شرکت هیرکانیا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : هیرکانیا hirkandata بازدید : 120 تاريخ : دوشنبه 30 دی 1392 ساعت: 12:28

 
ایسر، کروم بوک جدیدی را معرفی کرده. C720P در واقع نسخه جدیدی از C720 است که ماه پیش معرفی شد، با این تفاوت که در C720P صفحه نمایش لمسی نیز تعبیه شده.

این نسخه جدید مجهز به یک نمایشگر ۱۱٫۶ اینچی از نوع HD LED با تفکیک تصویر ۷۶۸×۱۳۶۶ پیکسل است. باتری آن نیز توانایی کار مداوم تا ۷.۵ ساعت را دارد. به لطف اس اس دی سریع ۳۲ گیگابایتی در این نسخه، بوت سیستم عامل کروم تنها ۷ ثانیه طول می کشد و یک پردازنده اینتل سلرون 2955U که بر پایه معماری هاسول طراحی شده نیز در قلب دستگاه قرار دارد. همچنین C720P دارای ۲ گیگابایت رم DDR3 نیز هست.

 

اما کار به موارد فوق ختم نمی شود. وبکم HD، اسپیکرهای دوال، پورت های USB (نسخه دو و سه) یک پورت HDMI و پشتیبانی از شبکه وایفای 802.11 a/b/g/n از سایر خصوصیات سخت افزاری این کروم بوک ارزان است؛ همه اینها در یک بدنه با قطر کمتر از ۲ سانتیمتر و وزن ۱۳۵۰ گرم قرار گرفته.

 

اهمیت این کروم بوک جدید نسبت به سایر لپ تاپ های همرده، در صفحه نمایش لمسی و قیمت پایین آن است. از آنجا که این نسخه در مقابل کروم بوک ۱۲٫۸۵ اینچی گوگل -که با قیمت ۱.۲۹۹ دلار عرضه شد- قیمت بسیار پایینی دارد، احتمالاً می تواند برای مشتریانی که به صفحه نمایش مولتی تاچ علاقمندند بسیار جذاب باشد. ضمناً انتظار می رود به زودی جسچرهای خاصی مانند سوایپ، تپ و زوم دو انگشتی در آن پدیدار شود.

 

عارف ماسکاتیا -مدیر بخش فنی ایسر در خصوص این کروم بوک می گوید: «محصول جدید ما (C720P) به مشتریان تجربه جدیدی به هنگام مرور وب می دهد. استفاده از اپلیکیشن های کروم در این کروم بوک بیشترین لذت را به آنها خواهد داد.»

 

به نظر می رسد که ایسر بسیار به نسخه جدید C720 امیدوار است و می خواهد با عرضه آن با قیمت مناسب و در نزدیکی تعطیلات کریسمس فروش بیشتری را در این عرصه تجربه کند.

شرکت هیرکانیا...
ما را در سایت شرکت هیرکانیا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : هیرکانیا hirkandata بازدید : 128 تاريخ : دوشنبه 30 دی 1392 ساعت: 12:06

فوجیتسو به تازگی اولین لپ تاپ با قابلیت اسکن الگوی رگهای خونی کف دست را آماده عرضه به بازار کرده است. در این لپ تاپ از الگوی منحصر به فرد رگهای خونی دست شما برای تشخیص هویت و دسترسی به کامپیوتر استفاده شده است.

 
لپ تاپ فوجیتسو Celsius H730 مجهز به تکنولوژی اختصاصی PalmSecure این شرکت، با همراهی پردازنده Core i7 vPro و نسل دوم واحد پردازش گرافیکی Kepler انویدیا عرضه خواهد شد.
 
به لطف طراحی فشرده و زیبا، امنیت ویژه و کارآیی عالی، این لپ تاپ می تواند گزینه مناسبی برای اغلب کاربران خانگی یا شرکتی باشد. این لپ تاپ قرار است از تعطیلات کریسمس با قیمت ۱۶۰۰ یورو وارد بازارهای اروپایی شده و پس از آن در دیگر نقاط دنیا هم عرضه گردد.
 

امنیت ویژه

فوجیتسو یکی از پیشگامان شیوه تشخیص هویت بر پایه رگهای خونی دست است و پیش از این هم چندین سنسور ویژه این کار را روانه بازار کرده. البته Celsius H730 اولین لپ تاپ فوجیتسو (و شاید دنیا) است که به این قابلیت مجهز شده است. 
 
متد «تشخیص هویت بر اساس رگ» از تکنولوژی تشخیص عکس و تصویربرداری به طور همزمان بهره می برد. به این صورت که الگوی رگهای خونی غیرقابل مشاهده کف دست و انگشتان را اسکن کرده و آن را با نمونه اصلی ثبت شده در دستگاه مقایسه می کند.
 
برای ثبت رگهای خونی دست در این تکنولوژی از تابش اشعه نزدیک به مادون قرمز استفاده می شود. هموگلوبین بدون اکسیژن درون رگهای خونی دست این اشعه را جذب می کند و در نتیجه میزان انعکاس آنها را کاهش می دهد. لذا در مقایسه با بقیه قسمتهای دست، باعث تشکیل یک الگوی تیره خواهد شد. 
 
اگر چه این ایده مدتها است که در محافل علمی مورد بحث قرار می گیرد، اما فوجیتسو برای اولین بار کامپیوتری با امکان استفاده از تشخیص هویت بر اساس رگهای خونی را عرضه می کند. در این لپ تاپ به محض عبور دست از جلوی بخش تایید هویت، در کسری از ثانیه تصویر دست اسکن می شود.
 
این شرکت مدعی است سیستم به کار رفته در این لپ تاپ به شکل خارق العاده ای میزان خطا را تا ۰.۰۰۰۰۸ درصد کاهش داده است. و همچنین آن را شیوه ای تقریبا غیرقابل تقلب می داند.
 
البته پیش از این اسکنرهای رگهای خونی دست در چندین بانک ژاپنی و سازمان های دولتی این کشور مورد استفاده قرار گرفته اند. این تکنولوژی پیش از این به صورت محدود در برخی موس ها هم تعبیه شده است.
 
علاوه بر سیستم تشخیص هویت جدید، این لپ تاپ از نمایشگر ۱۵ اینچی ، آخرین نسل پردازنده های Core i7 vPro اینتل با قدرت ۳.۸ گیگاهرتز، ۳۲ گیگابایت رم!، کارت گرافیک NVIDIA Quadro و درایو ذخیره سازی هیبرید یا SSD بهره می برد.
شرکت هیرکانیا...
ما را در سایت شرکت هیرکانیا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : هیرکانیا hirkandata بازدید : 146 تاريخ : دوشنبه 30 دی 1392 ساعت: 11:59

پیش از این در نارنجی نوشتیم که سامسونگ از مسیر تلویزیون های هوشمند و اپل با ارائه پتنت خانه هوشمند، قدم هایی جدی برای ورود به عرصه اینترنت اشیا برداشته اند. حال خبر رسیده که لوک جولیا، مهندس نرم افزار، و مدیر سابق تیم Siri در شرکت اپل، هم اکنون در سامسونگ بر روی پلتفرمی مرتبط با اینترنت اشیا کار می کند.

 

لوک جولیا در سال 2012 اپل را به مقصد سامسونگ ترک کرد و در حال حاضر نفر دوم مرکز نوآوری های باز سامسونگ است. او در این شرکت بر روی پروژه "معماری سامسونگ برای تعاملات چند حالته" موسوم به سامی (SAMI) کار می کند. این پلتفرم، داده های دستگاه ها و اشیای متصل به شبکه را جمع آوری، پردازش و توزیع می نماید. پلتفرم سامی، قادر خواهد بود تمام داده های مربوط به گجت های پوشیدنی، خانه های هوشمند و حتی خودروها را در یک اپلیکیشن تجمیع کند.

نکته جالب در مورد این سیستم، داشتن یک دستیار شخصی مجازی است که مانند Siri به نظر می رسد. البته تفاوت هایی نیز وجود دارد. Siri داده ها را در اکوسیستم اختصاصی اپل جمع آوری و تجمیع می کند، در حالی که سامی پلتفرمی باز محسوب می شود. در حال حاضر، سامسونگ با حدود 50 شرکت مختلف از جمله Fitbit و Pebble در زمینه تست و توسعه فناوری های مرتبط با این پلتفرم همکاری می کند.
 
سامسونگ در نظر دارد توسط این پلتفرم داده های مربوط به محصولات مختلف را نرمال سازی کرده و در قالب یک اپلیکیشن مدیریت کند. اما از آن جایی که تمرکز اصلی سامسونگ بر روی سخت افزار است، شاید در توسعه نرم افزار سامی با دشواری هایی روبرو شود. لوک جولیا در این مورد گفته که شاید سامسونگ فعلا در زمینه نرم افزار و سرویس ها دانش کافی نداشته باشد ولی دنبال ورود به این عرصه و ربودن گوی سبقت از رقبا است.
 
شرکت هیرکانیا...
ما را در سایت شرکت هیرکانیا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : هیرکانیا hirkandata بازدید : 106 تاريخ : دوشنبه 23 دی 1392 ساعت: 13:28

پروژه لون شاید برای برخی دیوانگی به نظر برسد اما گوگل تصمیمش را محکم گرفته و تازه در حال ساخت بالون هایی است که می توانند مدت زیادی در آسمان بمانند. یکی از بخش های کلیدی در این پروژه آزمایشگاهی، موادی است که برای ساخت بالون مورد استفاده قرار می گیرند و از قرار معلوم گوگل در این باره هنوز به یک نتیجه قطعی نرسیده .
 
پم دیروشی مدیر تولید بالون در گوگل می گوید: «هر بالون برای پرواز تا ۱۰۰ روز یا سه مرتبه گردش دور زمین طراحی شده. این مقدار از حدی که بالون های هواشناسی در لایه استراتوسفر دست یافته اند بسیار بیشتر است. ۱۰۰ روز زمان کافی برای استفاده از بالون ها است و همزمان آن قدر طولانی نیست که فناوری به کار رفته قدیمی شود.»
 
خانم دیروشی ماده به کار رفته در ساخت بالون ها را به نوارهای لاستیکی تشبیه کرد که هر بالون نیازمند ۵۰۰ متر مربع از آن است. در حالی که بالون های اصلی که در کشور نیوزلند مورد آزمایش قرار گرفتند از فیلم پولی اتیلن ساخته شده بودند اما ظاهراً هنوز تصمیم قطعی درباره ماده مورد استفاده گرفته نشده.
 
در توضیحات مدیر تولید این بالون ها آمده که آنها باید بسیار بادوام باشند، چرا که مدام تحت گرما و سرمای شدید هستند و این امر باعث انبساط و انقباض ماده به کار رفته می شود. اشعه فرا بنفش و آب و هوای نامساعد هم از دیگر عواملی است که این بالون ها باید با آنها مقابله کنند.
 
فکر می کنید پس از به نتیجه رسیدن پروژه لون، تغییر مهمی در سطح دسترسی مردم جهان به اینترنت روی دهد؟
شرکت هیرکانیا...
ما را در سایت شرکت هیرکانیا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : هیرکانیا hirkandata بازدید : 117 تاريخ : دوشنبه 23 دی 1392 ساعت: 13:23

همانطور که بارها در نارنجی گفتیم، اینترنت اشیا برعکس عنوان عجیب و غریب و ترجمه فارسی نامأنوسش، خیلی هم پیچیده نیست.

 

در مورد پدیده ای جدید صحبت می کنیم که در آن وسایل پیرامون ما مانند سیستم تهویه منزل یا چراغ های اتاق پذیرایی به شبکه متصل شده (حال به صورت وای-فای یا از طریق اینترنت جهانی) و توسط اپلیکیشن های اختصاصی تلفن های هوشمند و یا از طریق وب مدیریت و در صورت لزوم داده های شان در سیستم های ابری ذخیره سازی یا پردازش شوند.

 

شاید هنوز این قضیه برای بسیاری از ما ملموس نباشد، ولی باید بدانید که استارتاپ های بسیاری وارد این عرصه شده اند و شرکت های آسیایی و غول های بزرگ "دره سیلیکون" هم برای یک رقابت جانانه در حالت آماده باش قرار گرفته اند و خود را برای بازار جدیدی به نام "زندگی متصل" مهیا کرده اند.

 

تعریفی جامع از اینترنت اشیا

دستگاه های به کار رفته در اینترنت اشیا، رده جدیدی از دستگاه ها به حساب می آیند که به عنوان یک لایه اتصال دهنده برای سایر رده ها یعنی دستگاه های غیر-متصل مانند قفل در، پی سی ها، تبلت ها و تلفن های هوشمند به کار می روند. برای مثال یک ماشین لباسشویی را در نظر بگیرید که توسط یک سری سنسورها اطلاعات مربوط به مصرف انرژی را در تلفن هوشمند نمایش دهد.

سود سرشار سرمایه گذاری در اینترنت اشیا

گفته شده که درآمد حاصل از فروش دستگاه های اینترنت اشیا و سرویس های مرتبط با آن تا سال 2020 به 2.5 تریلیون دلار خواهد رسید.

گستره اینترنت اشیا

در آینده ای بسیار نزدیک اکثر کالاهای مصرفی زندگی ما به این سمت حرکت می کنند. از لوازم صوتی-تصویری، وسایل آشپزخانه، سیستم های روشنایی، و سیستم های حرارتی گرفته تا خودروها.

بازیگران بزرگ این عرصه

بسیاری از شرکت های بزرگی که می شناسیم از جمله ال جی، سامسونگ، اپل، گوگل، اینتل و... در حال تحقیق و توسعه در این زمینه هستند.
 

جایگاه استارتاپ ها

مدل کسب و کار این حوزه بسیار ساده است و از سه جزء اصلی سنسورها، کنترل کننده ها و اپلیکیشن ها تشکیل شده. بنابراین عرصه کار برای استارتاپ ها بسیار گسترده است.

نامی رمزآلود با ماهیتی ساده

دستگاه های به کار رفته در اینترنت اشیا از سه عنصر ساده بهره می برند: اتصال اینترنت، سنسور برای جمع آوری داده ها، پردازنده برای پردازش داده ها.

همه نکات گفته شده به کنار، اکوسیستم اینترنت اشیا باید به صورتی باشد که امکان درز اطلاعات و امکان هک شدن به صفر نزدیک شود. شاید این نکته آخر از همه موارد ذکر شده در بالا تلاش و زمان بیشتری بطلبد.

شرکت هیرکانیا...
ما را در سایت شرکت هیرکانیا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : هیرکانیا hirkandata بازدید : 128 تاريخ : دوشنبه 23 دی 1392 ساعت: 13:15

تا همین چند سال پیش بسیاری از صاحبنظران معتقد بودند که دوران طلایی ایمیل به پایان خود نزدیک است. اما دقیقاً در جهت عکس، نه تنها ایمیل در سایه شبکه های اجتماعی مدرن گم نشد، بلکه حجم ایمیل های ارسالی و دریافتی، و همچنین کاربرد آن ها به طور روز افزونی افزایش پیدا کرد. به طوری که در حال حاضر ایمیل به عنوان یک پدیده پویا شانه به شانه سایر شبکه ها به پیش می رود.

 

سیستم های ایمیل به سرعت خود را با حجم عظیم اطلاعات دریافتی و ارسالی و نیازهای جدید کاربران تطبیق دادند. به طوری که در اکثر سیستم های کنونی ایمیل های مهم درست جلوی چشم کاربر ظاهر می شوند، برخی ایمیل ها در اولویت های بعدی، و برخی دیگر در پوشه هایی دور از چشم کاربر قرار می گیرند.

 

واقعیت این است که دوران سرویس های معمولی ایمیل به پایان رسیده. دیگر زمان آن گذشته که کاربران با اسکرول کردن، تک تک ایمیل ها را باز کرده و چک کنند. عصر، عصر تعامل و وارد شدن در مکالمات است. مشکلی که اکثر سرویس های ایمیل با آن روبرو بودند، بحث سونامی ایمیل ها بود. پدیده ای آزاردهنده که بسیاری را از چک کردن ایمیل پشیمان می کرد.

 

گوگل برای حل این مشکل و سر وسامان دادن به اینباکس ها، مشخصه های جدیدی را به سرویس جیمیل اضافه کرد. گوگل با دسته بندی ایمیل ها، افزودن تَب ها و شناسایی دوستان و آشنایان ما، در وهله اول تنها ایمیل هایی را به ما نشان می دهد که فکر می کند برایمان مهم ترند. برای درک بهتر این موضوع کافی است نگاهی به تَب های Primary و Updates جیمیل خود بیاندازید.

 

از لحاظ بازاریابی، دوران ارسال انبوهی از ایمیل ها بدون کوچک ترین مشارکتی از سوی مخاطب، به سر رسیده. (هرچند در ایران انگار تازه آغاز شده است!) بنابراین، تکامل سرویس های ایمیل خصوصاً برای بازاریابان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

همانطور که یک پست فیسبوک اگر لایک و کامنت بیشتری دریافت کند، بیشتر هم دیده می شود، در مورد ایمیل ها هم به زودی همین داستان پیاده خواهد شد. به طوری که اگر یک ایمیل، حتی تبلیغاتی، توسط کابر مشاهده شده یا پاسخ داده شود، از آن به بعد ایمیل های دریافتی از آن ارسال کننده خاص در تَب های پراهمیت تر نمایش داده می شوند.

 

ایمیل های شخصی نیز در این بین تکامل بسیاری یافته اند. در آینده ای بسیار نزدیک، با ایمیل هایی که از طرف دوستان و آشنایان برایمان ارسال می گردد، درست مثل یک پست توییتر یا فیسبوک برخورد می شود. کاربر می تواند همانطور که برای یک پست در شبکه های اجتماعی کامنت می گذارد، یک ایمیل را سریعاً جواب بدهد، یا این که با ایمیل به عنوان نهری از پُست های کم ارزش برخورد کند.

 

فیسبوک و توییتر هر کدام رویکردهای خودشان را در قبال پیام ها دارند. پیام های فیسبوکی اگر از جانب دوستانتان ارسال نشده باشد، معمولا به یک پوشه جداگانه منتقل می شوند. پیام های مستقیم توییتری نیز -در حال حاضر- تنها برای افرادی قابل ارسال است که شما را -اصطلاحاً- فالو کرده باشند.

 

شرکت های توییتر و فیسبوک به کسب و کاهای مختلف اجازه می دهند پست های تبلیغاتی شان را در ازای مبلغی، در میان جریان پست های مربوط به کاربران قرار دهند. اتفاقی که برای ایمیل ها هم پیشبینی می شود. بنابراین در آینده ای نزدیک احتمالاً بازاریاب ها می توانند ایمیل های تبلیغاتی را که در حالت عادی سرویس دهندگان به عنوان ایمیل های کم ارزش قلمداد می کنند، به تَب های اولویت دار اینباکس، منتقل کنند.

 

به نظر می رسد که ایمیل نه تنها از قافله عقب نمانده، بلکه با بهره گرفتن از هر دو دنیای قدیم و جدید، بُعد اجتماعی و مدرن تری به مفهوم کلاسیک نامه های الکترونیکی داده. شما چه فکر می کنید؟ به نظر شما ایمیل به این زودی ها از گود خارج می شود؟

شرکت هیرکانیا...
ما را در سایت شرکت هیرکانیا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : هیرکانیا hirkandata بازدید : 127 تاريخ : دوشنبه 23 دی 1392 ساعت: 13:03

OCZ یکی از شرکتهای خوشنام تولید کننده درایو های SSD بالاخره اعلام ورشکستگی کرد.
 
این تولید کننده SSD که پیش از این هم با مشکلاتی دست به گریبان بود، گزارش کرده که در پایان روز اداری چهارشنبه در نیویورک اسناد اعلام ورشکستگی را تحویل داده است. و البته بزرگترین نشانه اعلام این خبر، تعلیق سهام شرکت از صبح دیروز بوده است.
 
و البته این تنها شوک OCZ به بازار ابزارهای ذخیره سازی نبوده. این شرکت همزمان با اعلام ورشکستگی اظهار کرده توشیبا موافقت نموده تمامی املاک و دارایی های OCZ را خریداری کند و البته در این میان شرایطی همچون حفظ کلیه کارکنان لحاظ شده است.
 
طی کنفرانسی در سال گذشته، مدیرعامل تازه وارد این شرکت به سهامداران گفته بود که شکست خورده اند. او در کنفرانس مورد اشاره گفت:
 
ما اینجا هستیم تا ارزش و بهای مورد نظر سهامداران را خلق کنیم، ولی در این ماموریت شکست خورده ایم. ما اعتبارمان را از دست داده ایم، اما با برنامه ای قوی که نتایج موثری به دنبال دارد، دوباره آن را باز می یابیم.
اکنون ۵ سال است که OCZ از اعلام سود شرکت خودداری می کند که این موضوع با برخی چالشها و اتهامات همراه بوده است. آنها نتوانستند یک برنامه ثابت و دائمی برای تامین چیپ های NAND را (بخش اصلی در تولید حافظه های SSD) به اجرا بگذارند. و البته با مدیرعاملی روبرو بودند که علاقه مندی ها و مصالح مورد نظر وی با آنچه که در شرکت اهمیت داشت، هم ردیف نبودند.
 
به هر صورت، OCZ گزارش کرده در سال مالی جاری  علی رغم کسب درآمد ۳۳۴ میلیون دلاری، با ضرر ۱۲۵.۸ میلیون دلاری روبرو شده است.
شرکت هیرکانیا...
ما را در سایت شرکت هیرکانیا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : هیرکانیا hirkandata بازدید : 127 تاريخ : دوشنبه 23 دی 1392 ساعت: 12:50

 

همیشه به روز رسانی با بهبودِ عملکرد همراه بوده ولی مثل این که نه در همه موارد. شرکت OptoFidelity با استفاده از نرم افزار VideoMultimeter خود و نسخه های مختلف از تبلت نکسوس ۷ چند آزمایش ترتیب داده است. و نتیجه این شده که پخش ویدیو در اندروید ۴.۳ بهتر از اندروید ۴.۴ انجام می گیرد. عجیب تر این که بهترین تصویر هم روی نسخه قدیمی تر نکسوس ۷ مدل ۲۰۱۳ با اندروید ۴.۳ مشاهده شده است.

 
سه مورد در این آزمایش ها مورد اندازه گیری قرار گرفته؛ اول انحراف که به صورت یک حرکت سریع روی صفحه، نمایش داده می شود. دومین مورد نرخ انحراف از فریم بر ثانیه بوده که نرخ میانگین فریم را با سرعت مورد انتظار مقایسه می کند و هر درصد اختلاف با نرخ مورد انتظار نشان از یک نقطه خطا در پخش دارد. آخرین عامل مورد سنجش هم فریم های از قلم افتاده بود و هر فریم از دست رفته منتج به یک نقطه خطا می شود.
 
همان طور که گفتیم بهترین نتیجه توسط اندروید ۴.۳ روی نکسوس ۷ مدل ۲۰۱۳ به دست آمد. اما همان تبلت بعد از به روز رسانی به اندروید ۴.۴ از پخش ویدیوی ۶۰ فریم بر ثانیه چه به صورت HD و چه Full HD باز ماند. در صورتی که اندروید ۴.۳ قادر به پخش ویدیوی اچ دی بود.
 
Optofidelity: «در ارزیابی پخش ویدیو، سیستم عامل قدیمی تر عملکرد بهتری از نسخه به روز شده داشت. این به روز رسانی به طور مشخص روی کیفیت تماشای ویدیوهایی با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه که روز به روز بیشتر هم می شوند، اثر می گذارد و کاربر پیش از به روز رسانی به نسخه جدید باید این مورد را در نظر بگیرد.»
البته هنوز منابع دیگر چنین ضعفی را گزارش نکرده اند، اما اگر شما صاحب یکی از دستگاه های نکسوسی هستید خوب است از تجربه خودتان بگویید؛ آیا شما هم به این مسئله برخورده اید؟
شرکت هیرکانیا...
ما را در سایت شرکت هیرکانیا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : هیرکانیا hirkandata بازدید : 111 تاريخ : دوشنبه 23 دی 1392 ساعت: 12:31

صحبت اینتل از "رایانش مبتنی بر ادراک" تازگی ندارد. پیش از این نیز در مورد بلندپروازی های اینتل برای ورود به این عرصه برای شما نوشته بودیم. شواهد حکایت از آن دارد این غول دنیای چیپ های کامپیوتری بر روی نوعی تکنولوژی کار می کند که می تواند احساسات و زبان بدن شما را بفهمد.

 

اینتل این پادشاه دنیای پی سی ها، همیشه در رقابت ها اول نبوده. به طور مثال این شرکت کمی دیرتر از رقبا به بازار داغ تلفن های هوشمند و تبلت ها وارد شد. اما گویا این بار اینتل قصد ندارد از قافله عقب بیافتد. این شرکت برای متقاعد کردن سازندگان دستگاه های همراه در استفاده از چیپ های اش، مدتی است که به یک حوزه جدید وارد شده، آن هم با رویکردی کاملاً متفاوت.

 

در رایانش ادراکی سعی می شود با استفاده از حرکات، تشخیص چهره، و تشخیص صدا، رابطه میان انسان و کامپیوتر تا حد امکان طبیعی تر، عمیق تر و درونی تر شود. آنیل نادوری یکی از مدیران اجرایی اینتل اعتقاد دارد برای تحقق رایانش ادراکی باید کاری کرد که کامپیوترها بتوانند "عمق" را درک کنند.

 

از دید او کامپیوترها می بایست تک تک انگشتان دو دست کاربر را بشناسند و حرکات آنها را درک کنند. او عقیده دارد در رایانش ادراکی تنها شناسایی دست کاربر یا تشخیص حضور او کافی نیست.

 

با این طرز فکر، اینتل تمرکز زیادی را روی توانایی تشخیص عمق در کامپیوترها گذارده است، و قصد دارد در نیمه دوم سال آینده با مشارکت شرکت Creative و بهره بردن از دوربین های سه بعدی این شرکت، کامپیوترهای شخصی و تبلتهایی را با مختصات مورد نظرش به بازار معرفی کند.

همانطور که پیشتر گفتیم، اینتل با رویکردی جدید و سنت شکنانه وارد این عرصه شده. این شرکت برعکس همیشه این بار از مسیر نرم افزار و تجربه کاربری وارد شده، و در گام بعدی قصد دارد به سراغ سخت افزار برود.
 
اینتل این دفعه کار را با تهیه و توزیع SDK و تمرکز بر روی اکوسیستم مورد نظرش آغاز کرده است. اما آنیل نادوری اعتقاد دارد که اکوسیستم مورد نظر اینتل به اندازه کافی پیشرفته شده و اکنون زمان رفتن به سمت سخت افزار و دستگاه ها فرا رسیده.
 
در حال حاضر مشخصه های رایانش ادراکی مورد نظر اینتل تنها با پردازشگرهای Core این شرکت کار می کنند. اما اینتل تصمیم جدی دارد تا با توجه به رونق دستگاه های همراه، در آینده این نزدیک رایانش ادراکی را بر روی چیپ های کم مصرف Atom هم پیاده کند.
 
رایانش ادراکی برعکس نام ناملموسش، خیلی هم پدیده جدیدی نیست. کینکت مایکروسافت ایکس باکس، یا حتی دستیار صوتی سیری، و یا گوگل now، گونه هایی از رایانش ادراکی به حساب می آیند. اما اینتل قصد دارد از این حیطه فراتر برود.
 
اینتل بر روی تعاملات کمتر از یک متر تمرکز کرده و می خواهد کاری کند کامپیوتر تمام حالات چهره و انگشتان دست کاربر را درک کند. این مشخصه ها به طور حتم برای همه شرایط مورد نیاز نخواهد بود. به طور مثال افراد برای ساخت اسلاید در پاورپوینت نیازی ندارند که از تکنولوژی های مربوط به جسچر یا حالات چهره استفاده کنند. اما وقتی زمان ارائه اسلایدها فرا برسد، استفاده از حرکات دست و انگشت ها بسیار مفید خواهد بود.
 
ظاهراً اینتل به صورت همه جانبه در حال ورود به یک حوزه جدید است. شاید از این به بعد نام اینتل را تنها در کنار نام پی سی ها نبینیم. اینتل برای تداوم حضورش و نمایش قدرتش، برای تعبیه تکنولوژی رایانش ادراکی در دستگاه های همراه خیز برداشته.
 
به طور حتم ژانویه ۲۰۱۴ در CES لاس وگاس خبرهای داغی را در مورد دستاوردهای اینتل در حوزه رایانش ادراکی خواهیم شنید. باید منتظر بود و دید که اینتل چه شگفتی هایی را برای مان تدارک دیده.
 
شرکت هیرکانیا...
ما را در سایت شرکت هیرکانیا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : هیرکانیا hirkandata بازدید : 97 تاريخ : دوشنبه 23 دی 1392 ساعت: 12:18

تصور کنید در یک لحظه در یک شهر و موقعیت جغرافیایی مشخص باشید، چند ثانیه بعد در شهری دیگر و در فضایی دیگر. بسیاری از شما با مفاهیمی از این دست در فیلم ها، کتاب ها و افسانه ها برخورد کرده اید.

 
عده زیادی از افراد چنین آینده ای را به کلی انکار می کنند. عده ای هم به این گونه مفاهیم برچسب متافیزیکی زده و آن ها را به آینده ای فرا مادی موکول می نمایند. عده قلیلی هم از دریچه علم و تکنولوژی به این قضایا نگاه کرده و آن ها را تفسیر می کنند.
 
وقتی که دو نقطه متفاوت را توسط یک کانال ارتباطی با سرعت نور به هم وصل می کنیم، یعنی توانسته ایم عناصر فضا-زمان و همچنین مسافت را از بین آن دو نقطه حذف کنیم. در این صورت یک کرم-چاله (Wormhole) ایجاد کرده ایم. کرم-چاله در دنیای فیزیک به یک میانبر فرضی در زمان و مکان اطلاق می شود.
 
اینترنت در حال حاضر شبکه عظیمی از این کرم-چاله ها را به وجود آورده که ساکنان روی کره زمین را فراتر از زمان و مکان به هم وصل می کند. اگر بخواهید به طور چهره به چهره با کسی صحبت کنید، تنها لازم است به نمایشگر تلفن هوشمند خود خیره شوید و طرف مقابل شما هم در اتاق کناری یا کشوری در آن سوی اقیانوس ها همین کار را انجام دهد.
 
در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا نگاه عمیق تری به این موضوع بیاندازیم.
 
وقتی بحث اشیا مطرح می شود، می توان گفت که ما هنوز تحت سلطه زمان و مکان زندگی می کنیم. کوین اشتون (Kevin Ashton) که مفهوم اینترنت اشیا را برای اولین بار مطرح کرد، در این زمینه گفته «ما از ماده ساخته شده ایم، اشیای پیرامون ما هم همینطور....ایده ها و اطلاعات مهم هستند، با این حال مواد و اشیا از اهمیت بالاتری برخوردارند». از دید او اینترنت اشیا وسیله ای است برای غلبه بر سلطه زمان و مکان.

اینترنت اشیا از طریق سه کارکرد عمده خود بر سلطه فضا-زمان غلبه می کند:
 

ترنسپورت

ترنسپورت، یا حمل و نقل، به انتقال اشیا از راه دور گفته می شود. شاید بهترین مثال برای این زمینه، خرید اینترنتی باشد. در گذشته برای دسترسی به اشیا و اجناس، ما می بایست به سراغ آن ها می رفتیم. مثلاً برای خرید غذا حضوراً به رستوران می رفتیم یا برای خرید کالاها به فروشگاه ها مراجعه می کردیم.

در حالی که اکنون به راحتی می توانیم غذا و کالای مورد نظرمان را به سمت خودمان جذب کنیم. ربات های پرنده آمازون برای تحویل سفارشات این شرکت شاید نشانگر رشد این کارکرد مهم اینترنت اشیا باشد.

 

تِله پورت

تِله پورت، به دریافت فوری نسخه هایی (کپی هایی) از یک چیز اطلاق می شود. در این فرایند اشیا ابتدا به بیت های داده ها و سپس دوباره به اشیا تبدیل می شوند. قضیه تله پورت به پیش از دوران اینترنت بر می گردد. شاید ارسال و دریافت فکس مثال مناسبی برای تله پورت باشد. حالا هم شاهد گونه های جدیدی از تله پورت هستیم.

تصور کنید توسط مِیکِربات دیجیتالایزر یک جسم سه بعدی را اسکن کرد و آن را بیت های اطلاعاتی تبدیل کرد. سپس توسط مِیکِربات رپلیکاتور این بیت های اطلاعاتی را در فضایی دیگر، به طور مثال کشوری دیگر، چاپ سه بعدی کرد. در آینده ای نزدیک انتقال اشیا از طریق اینترنت به سادگی انتقال یک صفحه وب خواهد بود.

 

تِله پِرِزِنس

تله پِرِزِنس، یا حضور مجازی، به تعامل از راه دور با افراد و اشیا گفته می شود. مثال های زیادی در مورد تحقق این رویا می توان آورد. قفل هوشمند دوچرخه را در نظر بگیرید. وسیله ای که می توانید به کمک آن قفل دوچرخه خود را از راه دور باز کرده و دوچرخه خود را در اختیار دوستانتان قرار دهید. مهم نیست که در خانه تان باشید یا در شهری دیگر، چنین گجت هایی به شما امکان می دهند در بستر اینترنت همه جا حضور داشته باشید.

رابط های کاربری مدرن هم نشانه های دیگری از ظهور تله پِرِزِنس در دنیای ما به حساب می آیند. شاید رابط کاربری مبتنی بر کینکت یکی از جدیدترین مثال ها در این مورد باشد. این ابداع به شما امکان می دهد در یک لحظه در دو مکان مختلف حضور داشته باشید.

کنفرانس از راه دور و ارتباطات تصویری گسترده در سال های اخیر، پیشرفت های گسترده در زمینه نمایشگرهای هولوگرافیک سه بعدی، همه و همه از پر رنگ شدن پدیده حضور مجازی می گویند.

 

تحقق اینترنت اشیا

در آینده ای نزدیک ارتباطات وای-فای، یا تکنولوژی های مشابه، همه جا حاضر خواهند بود. تمامی انسان ها و اشیا از طریق سنسورهای مختلف در بستر اینترنت و از طریق ترنسپورت، تله پورت و تله پِرِزِنس به هم متصل می شوند. آن موقع است که دنیاهای فلسفه و فیزیک به پاسخ سوالات مهم خود می رسند. به کمک هزاران میلیارد میلیارد کرم-چاله، شما به هر نقطه ای از کره زمین دسترسی پیدا کرده و دوستان و خانواده خود را در آغوش می گیرید.
 

در آینده ای ورای اینترنت اشیا، حواس پنج گانه شما به کرم-چاله های اینترنت متصل می شوند. از زمانی صحبت می کنیم که دیگر موقعیت فیزیکی بدن شما اهمیتی ندارد. زمانی می رسد که مسئله فضا و زمان دیگر برای محصولات، دستگاه ها و انسان ها مطرح نباشد. چنین آینده ای برای شما قابل تصور است؟

شرکت هیرکانیا...
ما را در سایت شرکت هیرکانیا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : هیرکانیا hirkandata بازدید : 131 تاريخ : دوشنبه 23 دی 1392 ساعت: 12:08

ویندوزفون پلتفرمی است با رشد سریع که این روزها به لطف فروش فوق العاده تلفن هایی نظیر لومیا ۵۲۰، راه خود را به زندگی مردم بیشتری باز می کند. ولی در این هم شکی نیست که ویندوزفون هنوز کمبودهایی دارد.

 
ممکن است به عنوان کاربر فعلی این سیستم عامل بگویید که از آن راضی هستید، ولی خود مایکروسافت نیست. برای همین هم در قالب برنامه "پیشنهاد قابلیت های جدید" به همه مردم این امکان را داده تا در بهتر ساختن این او اس کمک کنند.

در این میان یکی از افرادی که در طرح شرکت کرده، درخواست اضافه شدن یک فایل منیجر بومی به ویندوز فون ۸.۱ را داده و عضوی از تیم مایکروسافت نیز در جوابش نوشته که این درخواست بسته شده، و این یعنی ممکن است چنین قابلیتی بالاخره به طور بومی به ویندوزفون اضافه شود.
 
ویندوزفون از ابتدای شکل گیری اش مهارت کمی در مدیریت فایل ها داشته و حتی با وجود فایل منیجرهای متفرقه ای که این روزها به لطف توسعه دهندگان کاربری آن را راحت تر کرده اند، بسیار خوب خواهد بود که دستپخت خود مایکروسافت را نیز در این زمینه ببینیم. چیزی که به نظر می رسد، دیگر آرزو نیست.
شرکت هیرکانیا...
ما را در سایت شرکت هیرکانیا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : هیرکانیا hirkandata بازدید : 117 تاريخ : دوشنبه 23 دی 1392 ساعت: 12:05